Main Article Content

Abstract

This study aims to examine the communication strategies implemented by Radio Prambors to maintain its existence amidst the flow of media digitalization. A qualitative case study approach was used, supported by media convergence theory. This study describes how Radio Prambors adopts new media to expand its audience reach, while meeting the needs and motivations of listeners. The study results show that Radio Prambors implements various communication strategies such as social media integration, diversification of broadcast content, two-way interaction with listeners, and optimization of digital platforms to strengthen audience engagement. This study confirms that the success of radio in the digital era is highly dependent on the ability to adapt through technological innovation, responsive broadcast management, and a participatory approach to the audience.

Keywords

Communication Strategy Prambors Radio Media Convergence Existence

Article Details

How to Cite
Rahmasari, M. A., Magvira Yuliani, & Yulia Rahmawati. (2025). Prambors Radio’s Communication Strategy for Sustaining Relevance in the Digital Era. Golden Ratio of Social Science and Education, 5(2), 350–361. https://doi.org/10.52970/grsse.v5i2.1618

References

  1. Agustini, T. S. (2021). Identitas mahasiswa UHAMKA dalam media pembelajaran daring. Komunikata57, 2.
  2. Andini, N. F. (2024). Strategi mempertahankan eksistensi penyiaran Lembaga Penyiaran Publik Lokal Radio Luhak Nan Tuo di era media digital (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Yogyakarta).
  3. Aprilia, E., & A. N. (2024). Manajemen media penyiaran Swaragama dan program siaran di era digital. Journal Audience.
  4. Chandra, D. (2023). Alur kerja article writer di pramborsfm.com. Universitas Multimedia Nusantara, 11–16.
  5. Dewi, & Fachreza. (2023). Mediamorphosis sebagai strategi pertahanan eksistensi Radio Prambors 102,2 FM Jakarta. Avant Garde: Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(1), 18–34.
  6. F., A. N. (2024). Strategi mempertahankan eksistensi penyiaran Lembaga Penyiaran Publik Lokal Radio Luhak Nan Tuo di era media digital (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi Yogyakarta).
  7. Fachreza, L. D. (n.d.). Mediamorphosis sebagai strategi pertahanan eksistensi Radio Prambors 102,2 FM Jakarta. Avant Garde.
  8. Fiske, J. (2016). Pengantar ilmu komunikasi (Edisi 3, Cetakan 4). Rajawali Press.
  9. Halim, S. (2023). Manajemen media penyiaran televisi di era disrupsi. UIN Mataram Press.
  10. Hariyati, F. (2020). Strategi akomodasi komunikasi mahasiswa asing dalam interaksi antarbudaya (Studi pada mahasiswa Thailand Selatan di UHAMKA). Komunika: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(01), 10–11.
  11. Harumike, Y. D. N., & E. S. (2021). Manajemen program siaran Suara Persada, Radio Persada FM dalam mempertahankan eksistensi di era digitalisasi. Translitera: Jurnal Kajian, 113–128.
  12. Huda, F. R. (2025). Radio interaktif sebagai media vent (Studi kasus Radio DJ FM dalam segmen Krings How's Your Day). The Commercium, 364–381.
  13. Ismandianto, K. L. (2021). Konvergensi radio dalam mempertahankan eksistensi di era digital & Covid-19. Jurnal Riset Komunikasi, 1–3.
  14. Kurnia, S. S., & D. A. (2022). Digital diversification to expand the Indonesian radio industry: A case study of PRFM, Delta, and Dahlia stations.
  15. Kustiawan, W., & N. S. (2022). Manajemen penyiaran serta pengembangan radio dan televisi: Radio and television development broadcasting management. Jurnal Ilmiah Teknik Informatika dan Komunikasi, 37–42.
  16. Kustiawan, W., Fikrah, K. S., Sasi, A., Rofifah, A. L., Fatmah, S. G., Nilam, S. P., & Nurhayati. (2022). Komunikasi massa, 11(1).
  17. Kustiawan, W., Hasibuan, Y. W., Hardini, M., Zuhra, F., Hasibuan, F. A. K., Wafa, A., & Wahyuni, R. (2022). Strategi Most FM dalam mempertahankan eksistensi di era digital. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 814–818.
  18. Lekuru, G. R. (2024). Strategies for growing audience for community radio in the digital era: The case of Arua One FM. The Commercium.
  19. Machmud, H. A. (2020). Strategi komunikasi pemasaran Radio Maros FM dalam meningkatkan jumlah pendengar. Journal of Communication Sciences, 71–79.
  20. Maghriza, M. F., & S. S. (2024). Strategi konvergensi media RRI Semarang dalam mempertahankan eksistensi RRI Semarang di era digital. Interaksi Online, 89–101.
  21. Matondang, W. M. (2024). Strategi komunikasi pemasaran Radio Sergai FM dalam mempertahankan eksistensinya di era digital. Dinasti Research, 9.
  22. Maulana, I. (2022). Penerapan konvergensi Radio Republik Indonesia (RRI Pro 2 Pekanbaru) dalam mempertahankan eksistensi di era digital (Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarief Kasim Riau).
  23. Morissan, M. (2018). Manajemen media penyiaran: Strategi mengelola radio & televisi. Prenada Media.
  24. N. (2022). Sejarah perkembangan radio. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2).
  25. Pramonojati, N. A. (2022). Studi kasus strategi komunikasi Radio Artha 103,7 FM Bengkulu dalam mempertahankan eksistensinya di era digital. Kaganga, 163–166.
  26. Prasetyo, A. (2022). Manajemen media penyiaran Radio Swaragama dalam meningkatkan kualitas program siaran radio di era pandemi Covid-19. Journal Audiens, 159–169.
  27. Putri, S. I., & T. (2020). Strategi Trax FM Semarang dalam mempertahankan brand engagement di kalangan pendengarnya. Interaksi Online, 176–186.
  28. Romli. (2017). Komunikasi massa. Gramedia Widiasarana Indonesia.
  29. Rosba Fina, A., & M. A. (2024). Radio Prambors 105.1 FM Makassar: Menjaga eksistensi di era media konvergensi. Jurnal Kopis: Kajian Penelitian dan Pemikiran Komunikasi Penyiaran Islam, 28–40.
  30. Sitaniapessy, A. J., & M. A. (2024). Manajemen program siaran pada stasiun radio: Studi kasus program siaran Selamat Sore Kupang pada Radio Suara Kupang 96 FM. Deliberatio: Jurnal Mahasiswa Komunikasi, 334–353.
  31. Thariq, M. (2022). Buku ajar periklanan dan manajemen media (Vol. 1). UMSU Press.
  32. Triany, N. A., & M. R. (2022). Manajemen inovasi penyiaran radio: Studi kasus Smart FM Makassar–KG Radio Network. Journal of Social, Science, and Engineering.
  33. Ummah, A. H. (2022). Manajemen industri media massa. Syiah Kuala University Press.